Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som älskar 7/900 bilarna
Aktuellt datum och tid: 09 sep 2010, 14:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilen känns slingrig, bussningar kass?
InläggPostat: 20 feb 2010, 19:09 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Hej å hå alla gasglada! Har blivit en del sladdande denna vinter pga det gynnsamma vädret. Igår, efter en nöjestur, så genade jag lite i en gatukorsning och såg inte gatustenen pga all snö, så hö bak tog i å bilen skuttade ut åt vänster. Det var inget våldsamt, gick inte fort eller så men jag hörde ett konstigt ljud bakifrån just som bilen träffade stenen. Fälgen fick en liten naggning i kanten, men de e rostiga plåtisar så de gör mig inget. Däremot kändes bilen "slingrig" vid filbyte på motorvägen efter detta. Som om bakvagnen inte svänger med riktigt som den ska. Samma om man lägger ett breställ å sedan får grepp igen så känner man att bakaxeln inte riktigt lirar med karossen. Hissade upp i bak å kikade å kände på alla stag, länkarmar å bussningar så gott de gick, men allt sitter fast. Däremot ser jag att bussningarna längst fram i de bakåtriktade länkarmarna har rejält med sprickor i sig. Jämförde med brorsans Turbo -90 sedan, vilken inte alls hade sprickor i bussningarna. Hö bussning på min verkar ha lite mer sprickor än vä. Kan smällen ha varit droppen som fick bägaren att rinna över, å knäckte bussningen helt? Jag bände lite med kofot men de känns lika på båda sidor, inget uppenbart glapp, men de e väl större krafter när man kör.

Min bil e en Turbo -90 Kombi, ingen k-hämmare bak. (De brukar inte vara de på kombin va?)

Tacksam för alla tips å råd!

Senast redigerad av simon.hermansson 22 feb 2010, 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Bilen känns slingrig, bussingar kass?
InläggPostat: 20 feb 2010, 20:11 
Klubbmedlem 2010
Användarvisningsbild

Kör: volvo
Kollat stötdämpare , fjädrar oxo ?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 21 feb 2010, 03:06 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Hm, nä inte så noga. Jag får ut å kika imorn. De vore ju bra isåfall, har en sänkningssats liggandes från GE Motorsport.

InläggPostat: 21 feb 2010, 10:52 
Moderator

du kan ha kört av panhardstagets infästning om du har osis.. bilen känns som du beskriver då. "slapp i röven" typ..

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 21 feb 2010, 10:55 
Svart bälte i SÖK!
Användarvisningsbild

Kör: Volvo 940 ltt -96
Hesselgren skrev:
du kan ha kört av panhardstagets infästning om du har osis.. bilen känns som du beskriver då. "slapp i röven" typ..

min bil känns likadan nu när de är is o snö överallt :p tror de har att göra lite med att ibland är de fäste och ibland inte :P

Streetracer - A life without racing is no life at all

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Bilen känns slingrig, bussningar kass?
InläggPostat: 22 feb 2010, 00:03 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Jag har ryckt allt jag orkade i panhardstaget bland annat å de verkar sitta fast. Dämpare å fjädrar e ok också. Gissar på att de e bussningarna. Blir försöka byta till våren. Just nu e de 21 grader kallt å 70cm snö i här i Lerum strax öster om GBG. Inget meckarväder med andra ord, men väl sladdarväder. :D Svårt att byta bussningar tro? Få ut de gamla borde väl gå men att trycka i de nya kanske blir svårare? På Volvo när jag sommarjobbade hade vi nån djävulsk hydraulmaskin som pressade in bussningar.

InläggPostat: 22 feb 2010, 10:44 
Övningskörning

Kolla så inte fälgen är krokig, då blir bilen svajig eftersom bakhjulen motarbetar varandra hela tiden och det tappar fäste.

Enklast är att hissa upp baken och lägga i växel, och se om det wobblar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 22 feb 2010, 10:44 
Övningskörning

Kolla så inte fälgen är krokig, då blir bilen svajig eftersom bakhjulen motarbetar varandra hela tiden och det tappar fäste.

Enklast är att hissa upp baken och lägga i växel, och se om det wobblar.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 22 feb 2010, 11:51 
Uppkörning
Användarvisningsbild

Kör: Volvo 740
Har samma problem på min känns oxå lite "slapp" på de sättet som du beskriver. lägger man i handbromsen och låter en polare knuffa å bilen fram å tebax och kollar på bakaxeln samtidigt så ser man hur hela skiten följer med lite i rotationsriktningen liksom.. Antar att det även här är bussningarna i momentstagen ("hundbenen")?

Och nepp kombisarna brukar inte ha krängningshämmare bak :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 22 feb 2010, 18:39 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Okidok, fälgen ska kollas, annars blir de bussningsbyte till våren. Fogel, jag misstänker bussningarna i de bakåtriktade länkarmarnas infästningar upp i karossen, men jag ska även kolla hundbenen. Tack för alla svar!

InläggPostat: 04 mar 2010, 23:58 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Felet hittat!

Efter ännu lite ryckande och slitande i diverse bärarmar och stag tog jag mig för att känna lite på hjulet, och visst fan glappar det i hjullagret! :D Inte särskilt vanligt att hjullager går på en stel axel va? Svårt att byta tro?

Detta förklarar varför bilen känns värst just när jag girar vänster, ngt som jag har märkt efter några mil på torra motorvägar.

InläggPostat: 05 mar 2010, 09:33 
Övningskörning

Jag har aldrig bytt ett hjullager på någon volvo faktiskt.

Men bak byts ju automatiskt med jämna mellanrum när man byter drivaxel.

Hade jag varit du så hade jag inte krånglat med det, utan kört till en skrot och dragit ut en drivaxel med lagerbanan och stoppat i, betydligt enklare, och som sagt, sannorligheten att det lagret skulle vara dåligt också är nästan obefintligt.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 05 mar 2010, 15:18 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Aha, drivaxeln sitter som i ett paket med lagret eller? Hur lossar man den då?

InläggPostat: 05 mar 2010, 15:25 
Övningskörning

Precis.

Ta bort handbromsbackarna, där innanför sitter 4 bultar som håller en platta, när dom är lösa så är det bara att dra ut axeln, du kanske behöver knacka till för att drivaxeln ska lossna.

Glöm inte lagerbanan, den kommer inte med utan sitter kvar i axeln, brukar vara helt lös.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 06 mar 2010, 15:45 
Moderator

dom går inte att sätta an bara då?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 09 mar 2010, 16:40 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Okaj! Då blir det gå till skroten och kika lite då.

*Hesselgren: Hur menar du?

Jag har ju en slungdiff på min bil. Någon som vet om drivaxlarna skiljer sig åt mellan en sådan axel och en icke slungdiffad?

InläggPostat: 09 mar 2010, 22:15 
Moderator

är ju koniska rullager, ibland kan man sätta an såna när dom blir inslitna är väl kanske inte så på bakaxlar dock..

det finns olika drivaxlar, smala och tjocka. sitter smala blompinnar i GL å sånt..

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 09 mar 2010, 22:47 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Okaj, jag får kika på detta. Hm, i värsta fall kanske jag måste få tag i just en slungdiffad axel att plocka drivaxel ur. Satan då, för ett år sen bytte brorsan bakaxel på sin glt -90 å då hivade vi hela skiten. Hade ju kunnat ha nytta av den nu.

InläggPostat: 10 mar 2010, 08:11 
Övningskörning

Jag har en uppsättning av dom korta drivaxlarna, men det blir ju dyrt med frakt visserligen

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mar 2010, 11:51 
Moderator

annars kan man ju köpa nya lager med, dyrt dock. säkerligen lite drygt å få av lagerbanorna med.. om dom sitter lika bra som såna lager brukar sitta..

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 10 mar 2010, 20:37 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Ja, nya lager skulle gå på runt 1500 spänn med packningar å den skiten på Volvo, iof med anställdrabatt. Men det är jobbet som jag e lite skraj för.

dannej: E dessa drivaxlar till den slungdiffade axeln? Min e en -90 års modell. Frakt löser jag i så fall, brorsan lumpar nere på F17. Men då jag använder bilen dagligen i jobbet så får jag nog avvakta lite med denna reparation. Ska byta styrstag först å främst samt lossa skivan där bak å se så att de inte bara e bultarna till drivaxeln som har lossat.

InläggPostat: 12 mar 2010, 21:16 
Övningskörning

Det finns bara 2 olika drivaxlar, enligt volvos pärmar så finns det egentligen bara en modell, men det är lite rörigt

Hur som helst så är det 2 olika längder, har man slungdiff måste man använda dom korta, i dom andra axlarna passar både dom lång och korta drivaxlarna.

Jag har 2 av dom korta som sagt, jag säljer dom helst ihop, för en 500:ing, och jag skulle kunna lämna dom vid F17 om det skulle vara så.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 14 mar 2010, 12:01 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Hesselgren: Okaj! Tack för infon. Jag hör av mig när jag vet hur jag gör. Ska resa bort ett tag nu.

InläggPostat: 14 apr 2010, 22:41 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Får inte ordning på skiten. Märkte efter ett tag att bilen inte rullar helt rakt i bakaxeln. Eller ja, om man ligger i ca 20 knyck på plan väg, ex vid kökörning så känner man att bakvagnen rör sig i sidled samt lite upp och ned på vä sida. Man ser det tydligt genom att titta på bilarna bakom.

Så tittade jag lite närmare på däcken och såg att vänster bak var jävligt skumt slitet. På yttre halvan av däcket, ca 2 dm av hjulets omkrets var det rejält slitet. Däcket har alltså blivit ovalt i slitbanan av detta snedslitage, vilket förklarar att bilen rör sig knepigt med bakvagnen.

Bytte till sommardäck idag och då försvann de konstiga rörelserna, men kvar är samma slapphet i bakvagnen särskilt vid vänstergir i motorvägsfart. Känns som att bilen niger i höger bak. Min gissning är att dessa däck kommer att få samma snedslitage som mina gamla vinterdäck om jag inte åtgärdar felet.

Kände på båda hjullagren bak, och det är inte mycket glapp, frågan är om det ens är något glapp alls. Det klickar lite om man tar tag i däcket och vickar. Det känns likadant på båda sidor. Förbannat skumt.

Ska hissa hela bakaxeln imorn och köra igång hjulen å se hur de rör sig. Sen bör jag nog prova min brorsas 740 och se om det inte bara är jag som har blivit dum i huvudet och inbillar mig rörelsen. Dock är jag bombsäker på att den inte kändes såhär innan incidenten och däcket kan knappast ha varit så pass snedslitet innan.

Själva incidenten var inte dramatiskt heller på något vis. Mycket snö på vägen, svängde höger vid rödljus, kände att framhjulet tog i lite i trottoarkanten, sedan kom bakhjulet och tog i lite hårdare, ett knyck-ljud hördes bakifrån och bilen tog ett litet skutt i sidled.

Vad göra?

InläggPostat: 21 apr 2010, 21:46 
Övningskörning
Användarvisningsbild

Problemet löst!

Bytte till sommardäck och åkte sedan för att göra framvagnsinställning. Langade fram mitt vänster bak vinterdäck för att visa gubbarna där hur jävligt sneslitet det var. På direkten sa den ene: -Det där däcket har "separerat"! Efter förklaring förstår jag det som att däcket har spruckit i korden inuti och det har blivit som en bubbla just där. Det har vållat den knasiga gången i låg fart samt den knepiga slitningen. Jag berättade min teori, men den avfärdades: -Det krävs mer än så för att döda den bakaxeln!"

Kvarstår gör slingrigheten på motorväg. Men så hoppade jag in i morsans 740 GLT -90 och körde på samma sätt, å visst fan e de samma känsla. Ska prova brorsan turbo -90 sedan ngn dag också. Alltså ren inbillning med slingrigheten.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme